Martin Kõiva: Otsuste langetamise kiirus pole vähem oluline, kui õige otsuse leidmine

15. märts 2013, Helina Loor, Kommentaarid: 0
"Sisemist väitlust toimub meil pidevalt näiteks müügimeeskonnas, kes peab otsustama, millised pakkumised on väärt inimesteni toomist ja mis mitte. Nendes olukordades on juht tihti see, kes peab olema võimeline veenvalt argumenteerima, miks midagi nii või teisiti sai otsustatud," räägib Martin Kõiva. 

Martin, ütlete oma kodulehel, et Cherry Media põhimõte on: uus päev, uus diil. See on üsna tempokas töökeskkond – kuidas sellest juhina õhtul rahuliku südamega koju minna?

Jah, õigupoolest pärineb see lause ajast, kui Cherry alustas 2010 aastal. Tänaseks on kogu äri ja ka diilide arv paisunud ja täpsem oleks „uus päev, 10 uut diili“.

Tempokal töökeskkonnal on oma võlud ja valud. Traditsioonilise tööaja võib ära unustada, stressist puudust pole ja keskkond muutub väga kiiresti. See aga tagab selle, et vähemalt juhina sul igav ei hakka ning on ilmselt ka põhjus, miks ma ligi kolmeks aastaks siia püsima olen jäänud.

Oled tegelenud väitlusega, mistõttu tead, mis on argument. Kas Sulle tundub, et kaalutletud ja argumenteeritud otsuste tegemiseks on juhil tänapäeval üldse aega?

Sisemist väitlust toimub meil pidevalt näiteks müügimeeskonnas, kes peab otsustama, millised pakkumised on väärt inimesteni toomist ja mis mitte. Nendes olukordades on juht tihti see, kes peab olema võimeline veenvalt argumenteerima, miks midagi nii või teisiti sai otsustatud.

Tänapäevases ettevõttes ei saa otsused sündida ainult kellegi peas ning hilisemaks põhjenduseks kolleegidele olla „Sest nii lihtsalt on“. Kui juht ei suuda oma otsuseid põhjendada, siis kaob autoriteet kiirelt ja varsti ka tiitel.

Mis puutub otsuste langetamisse, siis ma usun, et esiteks tuleb eristada, milliseid otsuseid tasub põhjalikult analüüsida ja milliseid intuitiivselt langetada. Otsuste langetamise kiirus pole vähem oluline, kui õige otsuse leidmine.

Üks  raamat, mida „usun“ sel teemal on Malcolm Gladwelli „Blink“, mis räägib sellest, mis on (professionaalne) intuitsioon. See nö kõhutunne pole muud kui alateadlik kogemuste kontsentraat, mida ei maksa ignoreerida kui miskit abstraktset. Väitlejad teavad hästi, et kõike on võimalik argumenteerida ja ratsionaliseerida, aga mis puutub õige otsuse langetamisse, siis tasub ka seda sisemist häält kuulata.

Teadagi on hirm avaliku esinemise ees üks levinumaid. Üks moodus avalikku esinemist vältida on kuulata nõuannet „Ära tee kellestki midagi paremini!“, sest igasugune ambitsioonikus saab karistatud täiendavate tööülesannete, vastutuse või edulugudega. Kuidas te loote endale sellise töökeskkonna, kus julgetakse tulla välja ekstreemsete müügiideedega ning ei kardeta jääda lolliks?

Meile meeldib tihti rõhutada, et Cherry loomine ja mitmed muud riskantsed sammud äri edasi arendamisel on näinud esialgu võimatud, jaburad ja kõike muud sarnast.

Sama kehtib ka müügi osas – kõik on õppinud mitte diskrimineerima, sest võib tuua sõna otseses mõttes sadu näiteid Cherry kampaaniatest, mille puhul ei uskunud alguses keegi, et see võiks müügihitt olla.  Inimestel, kes neid otsuseid mõjutavad on kogemusest tulenev teadmine, et peab aeg-ajalt kiikama ka sinna kivi alla, kus esialgu võib tunduda, et varandust pole.

Anna üks lühike soovitus neile, kes tunnevad, et neil jääb puudu julgusest, et proovida mõnda ideed, mis on uudne, tekitab suure tõenäosusega inimestes esialgu palju skeptitsismi, aga lõppkokkuvõttes osutub geniaalseks ja edukaks.

Cherry asutajad Priit ja Andres ei saanud üle määra positiivset tagasisidet, kui nad nö Eesti Grouponi ideed erinevatele osapooltele tutvustasid. Küll öeldi, et see ei tööta Eesti turul, küll seda, et kogu ärimudel on puhas trendivärk ning variseb kokku iga hetk.  Aga ennäe imet – kolme aastaga on Cherry paisunud ligi 30 miljoni eurose müügikäibega rahvusvaheliseks ettevõtteks.

Oluline on mõista, et kindla peale minnes oma ideedega on kindel ka keskpärane tulemus. Täiesti uudse asja proovimine enamjaolt kas kukub kolinal läbi või harvemal juhul õnnestub säravalt. Kui sa suudad selliste „reeglitega“ leppida ja süstida endasse usku, et läbikukkumine on vaid üks samm teel õnnestumiseni, siis oled valmis igasugu hullustega jändama.


Sildid:

Lisa kommentaar

Email again:
Nimi:
E-mail:
Kommenteeri: